Zdrowa jazda na rowerze | Przewodnik dla początkujących – 5 rzeczy, które powinieneś wiedzieć

Ze względu na swoją prostotę, jazda na rowerze jest chętnie wybierana jako aktywność fizyczna. Z łatwością przemawia do osób w każdym wieku i z różnych środowisk. Od czasu pierwszego wynalezienia i wdrożenia do ruchu w  1817 r., rower stał się przydatny i pełni wiele ról – takie jak źródło zabawy, forma ćwiczeń lub środek transportu. Zazwyczaj ludzie uczą się jeździć na rowerze jako dzieci; niektórzy jednak uczą się w późniejszym wieku lub nie kontynuują tego w dorosłości jako codziennego zajęcia; po osiągnięciu pełnoletniości – wypadają z wprawy. W przypadku tych osób poradnik dla początkujących może dostarczyć cennych informacji, które pomogą w rozpoczęciu jazdy na rowerze w bezpieczny i odpowiedzialny sposób, a jednocześnie pozwolą im czerpać maksymalne korzyści zdrowotne.

Podział na różne typy rowerów

Początkujący rowerzysta wymaga odpowiedniego roweru. Powinien być zgodny z jego poziomem umiejętności jazdy na rowerze i typem kolarstwa, który zamierza uprawiać. Istnieje wiele różnych rodzajów rowerów; niektóre z bardziej powszechnych to rowery turystyczne, górskie i trailowe.

  • Rowery drogowe i turystyczne

Rowery drogowe lub turystyczne są przeznaczone do jazdy po chodniku, na konkretne dystanse i do konkretnych prędkości

  • Rowery górskie

Osoby zainteresowane trudną jazdą terenową ,będą zapewne chciały nabyć rowery górskie. Rowery te są zaprojektowane jako sprzęt z niskimi biegami i grubymi oponami, które zapewniają lepszą trakcję.

  • Rowery trailowe

Rowery typu trail są podobne do rowerów górskich, ale są przeznaczone raczej na trasy niż na bardziej nierówny typ podłoża. Podobny rodzaj roweru, który jest przeznaczony do jazdy po gładkiej nawierzchni i mniej wyboistych drogach gruntowych, nazywa się rowerem hybrydowym. Podział na różne typy rowerów

Akcesoria rowerowe

Komfort jazdy to jedna z podstawowych wartości dla rowerzystów. To ważny aspekt efektywnej jazdy na rowerze – a pomaga w tym noszenie odpowiedniego stroju lub sprzętu. Odzież powinna umożliwiać oddychanie skórze, ale nie ograniczać ruchów kolarza. Powinna być też odpowiednia do warunków pogodowych.

  • Koszulki rowerowe

Koszulka rowerowa z krótkimi rękawami na lato i długimi rękawami na zimę, to jedna z wygodnych opcji ubioru podczas jazdy rowerem.

  • Spodenki kolarskie

Szorty lub getry rowerowe ( w zależności od pogody) najlepiej umożliwiają pełną swobodę ruchów i zmniejszają ilość otarć. Często są wyposażone w miękką, wyściełaną wkładkę zamszową, która zapewnia amortyzację, a także zmniejsza tarcie i odprowadza wilgoć potu.

  • Kurtki rowerowe

Podczas chłodnej zimy, odpowiednia kurtka rowerowa utrzyma ciepło ciała rowerzysty, a jednocześnie uniemożliwi jego przegrzanie podczas jazdy. Wodoodporna kurtka jest idealna na deszcz; może zawierać kaptur na głowę i kask. Ważna jest również umiejętność układania warstw odzieży. Podczas nakładania warstw należy najpierw włożyć materiał, który odprowadza wilgoć tak, by znajdował się najbliżej skóry, a następnie środkową warstwę izolacyjną, następnie zaś kurtkę lub inną osłonę chroniącą przed wiatrem lub wodą. Pełne lub częściowe rękawice rowerowe, w zależności od pory roku, będą chronić dłonie, natomiast kask jest niezbędny, aby zapobiec urazom głowy.

Korzyści zdrowotne z jazdy na rowerze

Jakie korzyści zdrowotne płyną z jazdy na rowerze? Jako forma ćwiczeń dla usprawnienia układu sercowo-naczyniowego, regularna jazda na rowerze może przynieść pewne pozytywne skutki. Jest to również prosty sposób na uzyskanie zalecanej dziennej dawki aktywności niezbędnej dla zdrowia dorosłych i dzieci. Jazda na rowerze może pomóc zmniejszyć ryzyko rozwoju niektórych chorób. Obejmuje między innymi zmniejszenie ryzyka wystąpienia cukrzycy typu 2, chorób serca i innych schorzeń, które są związane lub nasilają się z powodu nadwagi lub otyłości. Ponadto, jazda na rowerze przynosi korzyści w postaci utraty wagi, wzmocnienia mięśni (szczególnie dolnej części ciała) i zapobiegania bólowi stawów. Ponieważ wiele osób uważa, że aktywność  fizyczna jest odprężeniem i przyjemnym doświadczeniem, pomaga także w złagodzeniu stresu.

  • Bezpieczeństwo na rowerze

Położenie i przechylenie całego ciała do przodu, opierając jego ciężar na dwóch kołach roweru, mogą oczywiście spowodować niewielkie lub poważne formy obrażeń w razie nieostrożności i przewrócenia się. Zapobiegaj urazom, podejmując odpowiednie środki ostrożności przed i podczas jazdy. Ochrona siebie oznacza noszenie odpowiedniego rodzaju odzieży, zapewniającej widoczność oraz przestrzeganie zasad ruchu drogowego.

  • Sprzęt rowerowy

Przy wyborze sprzętu, należy wziąć pod uwagę bezpieczeństwo i wygodę. Kaski muszą spełniać normy CPSC pod  kątem względów bezpieczeństwa i muszą być odpowiednio dopasowane do głowy rowerzysty. Ubrania powinny być jasne lub dostatecznie jasne w kolorze, aby zmaksymalizować widoczność rowerzysty; powinny mieć również elementy odblaskowe w widocznych obszarach. Sam rower powinien być odpowiednio często przegląday i znajdować się w dobrym stanie technicznym. Powinien również zawierać odblaski na oponach lub w innych widocznych miejscach. Przed jazdą rowerem po raz pierwszy, rowerzysta powinien poznać zrozumieć zasady ruchu drogowego, w tym stosowanie sygnałów ręcznych, które mogą pomóc w ostrzeżeniu innych pojazdów o jego zamiarach. Bezpieczeństwo oznacza zawsze świadomość obecności samochodów, pieszych i innych rowerzystów na drodze, a nie podejmowanie nagłych, nieoczekiwanych ruchów. Jazda w zgodzie z ruchem ulicznym jest również ważna – tak jak to, aby kierowcy wyraźnie widzieli rowerzystów.

Jazda na rowerze

Utrzymanie roweru wymaga regularnej kontroli, czyszczenia i wymiany części. Sprawdź rower przed podjęciem pierwszej jazdy. Zacznij więc od sprawdzenia opon, aby upewnić się o prawidłowym napompowaniu  opon i braku ich uszkodzeń; dokonaj koniecznie niezbędnych korekt lub wymian. Sprawdź hamulce przed jazdą. Jeśli nie działają prawidłowo, mogą wymagać regulacji, co można wykonać samemu, postępując zgodnie z instrukcją techniczną dołączoną do roweru lub powierzyć to zadanie specjaliście z serwisu rowerowego. Spójrz na łańcuch i koła zębate. Utrzymuj je w czystości i odpowiednio nasmaruj –  ale nie nakładaj smaru nadmiernie. Śruby na rowerze nie powinny być ani za ciasne, ani za luźne, ponieważ może to spowodować uszkodzenie pojazdu, a nawet awarię sprzętu podczas jazdyJazda na rowerze

Utrzymywanie motywacji podczas uprawiania jazdy na rowerze

Osoby, które rozpoczęły jazdę na rowerze jako formę ćwiczeń, jako sposób dojazdów do szkoły czy pracy, lub by trenować ,mogą z pewnością stwierdzić, że są chwile, kiedy czują się mniej zmotywowane, aby wsiąść na siodełko. Kiedy coś jest zabawne i przyjemne, większość osób łatwiej przekonać, że aktywność ta jest potrzebna – chętniej też będą ją kontynuować. Tymczasem dla niektórych osób ćwiczenia w pojedynkę nie są czymś, co uważają za przyjemne lub zabawne. W takim przypadku, zaproszenie znajomego do udziału w codziennych wycieczkach może pomóc w utrzymaniu motywacji do jazdy na rowerze – podobnie działa dołączenie do grupy już regularnie jeżdżących osób.

Wyszukiwanie nowych tras i jazda na różnych szlakach, może również pomóc w utrzymaniu wysokiego poziomu motywacji. Przydatne jest także prowadzenie dziennika, który dokumentuje liczbę kilometrów przejechanych codziennie, co tydzień lub co miesiąc. Zachęca to bowiem do wyznaczania dodatkowych celów. Motywacja do działania w przypadku jazdy na rowerze do- i z pracy, może być też prosta i banalna: obejmować sporządzenie wykresu ilości zaoszczędzonych pieniędzy na… paliwo i naprawy mechaniczne samochodu, którego wcześniej używaliśmy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here