Zdrowa dieta – prawdy i mity

Zdrowa dieta – prawdy i mity
Rate this post

Na temat zdrowej diety krąży wiele legend. Często diety, którym przypisuje się epitet „zdrowe”, ze zdrowiem nie mają zbyt wiele wspólnego. Jakich błędów unikać? Co jest prawdą, a co przekłamaniem? I czy „zdrowa dieta” może być skuteczna?

Zdrowa dieta – czy naprawdę jest skuteczna? Podstawowe błędy dietetyczne

Zdrowa dieta jest jedZdrowa dieta - prawdy i mity	yną skuteczną dietą. Mówiąc o zdrowej diecie mamy na myśli dietę bogatą w witaminy i minerały, zapewniającą organizmowi wszystkie wartości odżywcze i odpowiednią podaż kalorii. Oczywiście, jeżeli chcemy zredukować wagę „ścinamy” ilość kalorii z podstawowego zapotrzebowania energetycznego naszego organizmu, które wyliczamy na podstawie wielu czynników, m.in. wieku, płci, trybu życia oraz aktywności zawodowej. Ważne jest jednak, aby nie postępować drastycznie. Wśród podstawowych błędów dietetycznych niedostateczna ilość kcal dostarczanych do organizmu jest jednym z najczęstszych – spowalnia przecież metabolizm i znacznie utrudnia chudnięcie, nawet jeśli początkowo efekty są zadowalające. W konsekwencji dopada nas efekt jo-jo.

Równie częstym i groźnym błędem żywieniowym jest wykluczenie niektórych grup produktowych – wprowadzenie tzw. monodiety. To częsta przyczyna poważnych niedoborów w organizmie, powodująca zachwiania jego gospodarki.. Głodówki z kolei doprowadzają do osłabienia enzymów odpowiedzialnych za przemianę materii, czy wahań poziomu cukru we krwi. Działając w ten sposób pozbawiamy się szansy na przestawienie pracy naszego organizmu na odpowiednie tory – uniemożliwiamy mu właściwe funkcjonowanie, zaburzamy jego gospodarkę hormonalną, a konsekwencją tego są często nieprzyjemne dolegliwości, które tylko opóźniają walkę ze zbędną tkanką tłuszczową.

Jem nieregularnie. Czy liczba posiłków ma znaczenie?

Liczba posiłków ma znaczenie – śniadanie rozkręca przemianę materii, lekka kolacja pozwala na strawienie spożytego pokarmu przed snem, ale i zapobiega zbyt długiej przerwie między konsumowaniem posiłków. Jeżeli spożywane przez nas pokarmy rozłożymy na 5 porcji nasz organizm zdecydowanie łatwiej upora się z ich przetrawieniem, a co za tym idzie nie odłoży ich w postaci niechcianej tkanki tłuszczowej (mowa oczywiście o posiłkach, które nie przekraczają zapotrzebowania energetycznego).

Kolacja najpóźniej o 18 – prawda, czy mit?

Kolacja najpóźniej o 18 - prawda, czy mit?Mit! Mit powtarzany przez lata tak często i tak uporczywie, że dla wielu stał się niezaprzeczalnym faktem. Lekką kolację spożywamy na około 3 godziny przed snem – tyle zajmuje trawienie posiłku. Nocą metabolizm zwalnia, ponadto trzustka i wątroba nie powinny być dodatkowo obarczane produkcją enzymów i żółci, dlatego najlepiej z ostatnim posiłkiem nie czekać do ostatniej chwili przed położeniem się do łóżka. Kolację najpóźniej o godzinie 18stej mogą zjeść zatem osoby, które kładą się spać już o 21.

W trakcie odchudzania unikaj produktów bogatych w białko

Błąd! W trakcie odchudzania prawidłowym procesem jest spalanie tkanki tłuszczowej bez spalania mięśni. Białko jako budulec sprzyja ich wzmacnianiu – a większa masa mięśniowa to szybszy metabolizm i bardziej jędrne i atrakcyjne ciało. Pamiętajmy jednak, aby nie popadać w skrajność – dieta opierająca się wyłącznie na białku jest wyjątkowo niebezpieczna nie tylko z uwagi na niedobory składników odżywczych, ale i ze względu na zbyt duże obciążenie nerek! Nie dajmy się zatem złapać na szybkie efekty diet zawierających niemal wyłącznie białko, kosztem innych składników odżywczych – po zakończeniu takiej diety bardzo długo będziemy musieli walczyć o unormowanie pracy organizmu.

Ruch to najważniejszy czynnik szybkiego odchudzania

Mit. Najważniejszym czynnikiem szybkiego odchudzania i odchudzania w ogóle jest właściwie skomponowana dieta. Dlaczego? Załóżmy, że (w zależności od wagi i intensywności treningu) 10 minutowa jazda na rowerze pozwala nam spalić 100 kcal. 100 kcal stanowi wartość kaloryczną jednej szklanki popularnego napoju gazowanego. Jeżeli wypijemy 3 szklanki napoju przejechany przez nas dystans nie umożliwi nam spalenia nadprogramowo przyjętych kalorii. Analogicznie: bez odpowiedniej ilości białka nie rozbudujemy mięśni, bez ograniczenia ilości spożywanych węglowodanów nie pozbędziemy się oponki na brzuchu. Wynika z tego, że ruch dopiero w połączeniu z właściwą dietą pozwoli nam osiągnąć efekty.  I odwrotnie – sama dieta, choć ma decydujący wpływ na utratę wagi, nie pozwoli nam się cieszyć idealną figurą. Na jaki wysiłek fizyczny powinniśmy się zdecydować? Średniointensywny, trwający ponad 30 minut umożliwi pozbycie się zapasów tłuszczyku, ćwiczenia siłowe wyrzeźbią sylwetkę – jeżeli zadbamy również o właściwy jadłospis będziemy mogli się cieszyć imponującym efektem.Ruch to najważniejszy czynnik szybkiego odchudzania

Owoce to najważniejszy składnik zdrowej diety

Mit! Owoce, podobnie jak warzywa,  mają mnóstwo witamin i składników odżywczych, które odgrywają ważną rolę w zapobieganiu wielu chorobom. Za sprawą dużej zawartości wody pomagają również nawodnić organizm. Jednak w owocach znajduje się także wysoka zawartość cukrów prostych, które po spożyciu działają na nasz organizm podobnie jak słodzony napój gazowany, podnosząc poziom glukozy we krwi. Chociażby banany i winogrona stanowią tego idealny przykład. Dlatego tak istotne jest, aby nie przesadzać z ilością owoców w diecie. Najlepiej sięgać po nie do godziny 14stej, a ich ilość ograniczyć do około 300 gramów dziennie. Nie należy jednak rezygnować z owoców w ogóle – w zbilansowanej diecie odgrywają istotną rolę.

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here