Zasady oczyszczającej diety sokowej

Zasady oczyszczającej diety sokowej
Rate this post

Coraz więcej osób szuka obecnie sposobu na walkę z toksynami gromadzącymi się w organizmie. W mieście jest łatwo o przemęczenie i osłabienie wynikające ze spożywania zbyt dużej ilości żywności przetworzonej i w związku ze spalinami. Jednocześnie coraz więcej jest w naszym życiu „szybkiego” jedzenia – z marketów, restauracji i fastfoodów czy półproduktów w domu. Sprawia to, że coraz więcej w diecie szkodliwych dodatków, tłuszczu, cukru i białej mąki. Nie każdy ma przy tym odpowiednio dużo czasu, by zmiany wprowadzić na stałe. Zabiegani rodzice czy osoby robiące intensywną karierę często nie mają czasu każdego dnia przygotowywać zup, a coś słodkiego czy kawa są jedynym, co ratuje je w ciągu dnia przed chandrą i przemęczeniem.

Takie osoby często myślą o diecie sokowej. To sposób na to, by przez tydzień w roku usunąć z organizmu szkodliwe złogi. Najlepiej przygotowywać taką dietę na przełomie sezonów, by usunąc wszystkie toksyny nagromadzone podczas zimowego obżarstwa lub latem – po urlopie. W ten sposób można sobie folgować w czasie tych miesięcy, a później zrzucić nadprogramowe kilogramy.

Zasady oczyszczającej diety sokowejOczyszczanie sokami – zasady tygodniowego detoksu

Osoby, które zaczynają przygodę z detoksyfikacją, powinny rozpocząć od jednodniowej głodówki. Po kilku miesiącach może to być dwu, a następnie trzydniowa dieta sokowa. Ważne, by nie rozpoczynać od razu od diety tygodniowej, która sprzyjałaby tylko niepotrzebnemu osłabieniu. Można też na pierwszy raz wybrać się na wczasy, na których takie koktajle będą przygotowywane pod okiem profesjonalistów. Dzięki temu można w bezpiecznych warunkach i pod kontrolą lekarza poznać zasady, by następnie łatwo móc wcielić je w życie w domu.

Narzędziem, bez którego dieta sokowa jest niemożliwa, jest sokowirówka lub blender. Latem można dodawać do soków lodu i dbać, by składniki były lekkie i orzeźwiające (ogórek, cytrusy). Zimą warto postawić na zupy warzywne i korzenne przyprawy, takie jak imbir czy goździki.

Dobrze, by dieta sokowa nie była monotonna, bo wtedy łatwiej w niej wytrwać i dostarcza więcej składników odżywczych. Można zaopatrzyć się w książkę z przepisami lub dobierać koktajle samemu. Przykładowo można podzielić tydzień na siedem „kolorowych” dni: w poniedziałek pić koktajle żółte, we wtorek i czwartek zielone, w środę czerwone, w piątek granatowe, a w sobotę i niedzielę multikolorowe. Można też tworzyć na każdy dzień soki o różnym charakterze: rano solidne smoothie z nasionami zamiast owsianki, na obiad smoothie bowl z owocami, na deser koktajl mleczny, a na kolację zielony sok.

Soki odchudzające – najlepsze składniki

Ponieważ dieta tego typu ma wzmocnić i odżywić organizm, warto korzystać tylko z dobrej jakości, świeżych składników. W czasie diety sokowej składniki mineralne i witaminy będą płynąć wyłącznie z warzyw i owoców, dlatego jeśli wybierzemy te z przemysłowej hodowli i kiepskiej jakości, to możemy sobie zaszkodzić. Dlatego lepiej nie rozpoczynać diety, jeśli ma ona się opierać na warzywach z hipermarketu. Jeśli natomiast mamy dostęp do warzyw z bazarku, ekologicznych czy z własnego ogródka, to dieta może być świetnym pomysłem.

Składnikami, na które szczególnie warto zwrócić uwagę, powinny być te zawierające oczyszczający wątrobę chlorofil, a więc zielone. Wśród nich hitem jest pietruszka, avocado, szpinak, jarmuż czy sprulina i chlorella.

Warto mieć kilka dobrej jakości dodatków, dzięki którym dieta sokowa będzie mniej monotonna i bardziej bogata w składniki odżywcze. Poza wymienioną wyżej spiruliną i chlorellą, do koktajli dodawać można sezam, siemię lniane, błonnik, nasiona chia, kurkumę czy indyjski tonik wzmacniający chyawanprash. Sprawdzi się też sok z zielonego jęczmienia czy trawy pszenicznej.

Soki odchudzające - najlepsze składnikiTygodniowy detoks sokami – przeciwwskazania

Tygodniowy detoks sokami to świetny pomysł w przypadku większości osób. Jednak nie u wszystkich się sprawdzi, a do tego nawet osoby zdrowe powinny przestrzegać w jego trakcie kilku ważnych zasad.

Po pierwsze, osoby osłabione w ogóle nie powinny zaczynać diety sokowej dłuższej, niż jeden dzień. Dotyczy to kobiet ciężarnych, osób w podeszłym wieku czy zmagających się z poważnymi chorobami. Pozostali powinni pamiętać, by w ich diecie sokowej były nie tylko same warzywa. Jedząc przez tydzień wyłącznie pietruszkę czy szpinak można tylko niepotrzebnie osłabić organizm, odbierając mu wiele cennych substancji. Tymczasem poza warzywami w diecie powinno się też znaleźć miejsce na zdrowe tłuszcze. Dostarczy ich np. banan czy avocado, ale też dobrej jakości oleje roślinne, takie jak kokosowy, lniany czy oliwa z oliwek. Warto co najmniej do jednego koktajlu dziennie dodawać takie dodatki. Mogą to być też tłuste ziarna, jak sezam czy siemię lniane.

Warto, by w diecie nie zabrakło również białka, dlatego w sokach powinno być odpowiednio dużo takich składników. Dobrym źródłem białka są orzechy, dlatego również z tego powodu warto mieć je w swoich sokach. Do niektórych soków czy koktajli można też dodać maślanki czy mleka.

W codziennej diecie na ogół jest zbyt wiele cukru, a dieta sokowa ma go wyeliminować. Cukier znajduje się przy tym również w owocach. Dlatego nie warto słodzić swoich napojów, a jedynie do jednego z nich w ciągu dnia dodawać słodki element. Może to być kilka śliwek, gruszka czy banan. Nie powinno się jednak dodawać ich do każdego smoothie w ciągu dnia. Można też każdy z koktajli utrzymywać w formie czysto warzywnej, a na przekąskę czy deser wybierać słodszy koktajl na bazie czereśni, malin czy truskawek.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here