Witamina B5 | Przewodnik dla początkujących – 11 rzeczy, które powinieneś wiedzieć

Witamina B5 | Przewodnik dla początkujących – 11 rzeczy, które powinieneś wiedzieć
Rate this post

Witamina B5 (inaczej: kwas pantotenowy) jest jedną z ośmiu witamin z grupy B, które tworzą tak zwany kompleks B. Podobnie jak wszystkie witaminy z grupy B, witamina B5 jest rozpuszczalna w wodzie i pomaga w przekształcaniu węglowodanów w glukozę, aby wytworzyć energię, która napędza organizm. Znaleziony w organizmach roślin, zwierząt i ludzi, kwas pantotenowy jest niezbędny w większości form życia. Kwas pantotenowy znajduje się także w koenzymie A, który jest niezbędny dla wielu reakcji chemicznych, a zdrowy poziom witaminy B5 jest niezbędny, aby pomóc organizmowi w trawieniu tłuszczów i białek oraz w utrzymywaniu ogólnego zdrowia organizmu.

Co to jest witamina B5?

Do czego służy witamina B5?

Kwas pantotenowy jest prekursorem syntezy koenzymu A (CoA), który jest niezbędny do przetrwania dla wszystkich form życia. Koenzym A i jego pochodne acylowe są wykorzystywane przez organizm do wytwarzania energii z tłuszczu spożywczego, białek i węglowodanów. CoA jest również stosowany w cyklu kwasu cytrynowego do syntezy tłuszczów, cholesterolu, hormonów steroidowych (estrogenu i testosteronu), witamin A i D, acetylocholiny (neuroprzekaźnik stosowany do przekaźnictwa sygnałów i pobudzania układu odpornościowego i narządów) oraz w β-oksydacji. Dzięki tym procesom organizm może wystarczająco efektywnie rozkładać odpowiednie substancje odżywcze z pożywienia, aby wytworzyć energię.Co to jest witamina B5?

Korzyści zdrowotne ze stosowania witaminy B5

Wydaje się, że lista korzyści nie ma końca, gdy oceniamy korzyści z kwasu pantotenowego dla organizmu. Tak jak pozostałe witaminy B, organizm wykorzystuje witaminę B5 do napędzania organizmu na kilka różnych sposobów. Witamina B5 wpływa pozytywnie na mózg, serce, gruczoły nadnercza, skórę i włosy; ich stan w dużym stopniu zależy od ilości tej substancji.

Witamina B5 – na co jest dobra?

Witamina B5 jest używana do leczenia i pomocy w funkcjonowaniu kilku procesów zachodzących w organizmie. To między innymi regulowanie funkcjonowania nerwów, zdrowia układu sercowo-naczyniowego, funkcji nadnerczy, trądziku i przebarwień skóry, gojenia ran, utraty lub przerzedzenia włosów oraz bezsenności. Brak równowagi i wydzielania hormonów, związany z gruczołami nadnerczy i skutkujący objawami  takimi jak stres, depresja, zaburzenia odpowiedzi immunologicznej i utrata masy ciała lub otyłość, również leczone są kwasu pantotenowego. Oprócz nadnerczy, objawy związane z nierównowagą lub zaburzeniem czynności tarczycy (zmęczenie, suchość skóry, przerzedzenie włosów itp.) są również leczone przy pomocy witaminy B5. Chociaż kwas pantotenowy często nie leczy samego źródła objawów, stosuje się go w celu złagodzenia symptomów, niejednokrotnie związanych z brakiem równowagi chemicznej  czy hormonalnej w organizmie. Kwas panteinowy nie tylko pomaga w leczeniu tych objawów, ale także przyjmowany regularnie w odpowiedniej dawce, pozwala na zachowanie ogólnego dobrego stanu organizmu.

  • Witamina B5 i funkcjonowanie mózgu i układu nerwowego

Zdrowy mózg jest niezbędny do codziennego życia i odpowiedzialny za przekazywanie informacji do reszty ciała. Kwas pantotenowy tworzy acetylocholinę – substancję chemiczną niezbędną dla układu nerwowego. Bez acetylocholiny organizm nie byłby w stanie niczego zasygnalizować ani przekazać układowi odporności i narządom. Kwas pantotenowy jest również korzystny dla mózgu i pomaga zmniejszyć utratę pamięci związaną z wiekiem, bóle głowy i migreny, depresję i uzależnienie od alkoholu.

  • Zdrowie układu sercowo-naczyniowego

Aby obniżyć poziom cholesterolu w organizmie, stosowana jest farmakologiczna pochodna kwasu pantotenowego – pantetina.  Używana jest także do utrzymywania serca w dobrym stanie. Podobna do koenzymu A, podawana pantetina okazała się zmniejszać chorobę wieńcową. Witamina B5, podawana w leku lub spożywana w wyniku stosowania odpowiedniej diety, jest używana również do syntezy cholesterolu, który utrzymuje na niskim poziomie. Reguluje także ilość blaszki miażdżycowej występującej w tętnicach i zmniejsza szanse na atak serca lub udar związany z zapchanymi i częściowo zablokowanymi tętnicami w sercu. Dane naukowe wskazują również na obniżenie wysokiego ciśnienia krwi, związane z wchłanianiem kwasu pantotenowego. Przypomnijmy, że w ciele tlen w organizmie przenoszą czerwone krwinki. Rozwój i produkcja nowych czerwonych krwinek zależy od ilości spożycia witaminy B5; zwiększona cyrkulacja witaminy B5 może również poprawić transmisję czerwonych krwinek. Kwas pantotenowy wspomaga również zdolność witaminy B2 do aktywizacji żelaza, co zapobiega anemii i innym objawom niedoboru żelaza, takim jak zmęczenie i duszność.

  • Witamina B5 i nadnercza

Prawdopodobnie jedną z najważniejszych funkcji kwasu pantotenowego jest wpływ na nadnercza. Dane naukowe sugerują, że witamina B5 jest bezpośrednio odpowiedzialna za pomoc nadnerczom w produkcji hormonów. Te gruczoły kontrolują kilka funkcji hormonalnych w ciele. Witamina B5 umożliwia nadnerczom regulowanie poziomu hormonów w celu zmniejszenia stresu, niepokoju i depresji. Jest również pomocna w regulacji  poziomu kortyzolu. Chociaż zbyt dużo kortyzolu w organizmie może negatywnie wpływać na metabolizm, organizm potrzebuje niewielkich ilości, aby kontrolować wspomniany proces i zdrową wagę. Odpowiedni poziom witaminy B5 zmniejsza ryzyko zmęczenia nadnerczy lub ich wyczerpania. Gdy do tego dojdzie, nie można utrzymać bowiem kontrolować poziomu stresu i negatywnie wpływa to na resztę ciała. Jeśli wystąpi zmęczenie lub wyczerpanie nadnerczy, kwas pantotenowy może uzupełnić i zrestartować gruczoły. W ten sposób organizm poprawia swoją reakcję na stres.

  • Korzyści z witaminy B5 w trakcie odchudzania

Chociaż suplementowanie witaminy B5 lub nadmierne spożycie kwasu pantotenowego nie będzie bezpośrednio powodować utraty wagi, witamina ta jest odpowiedzialna za zapewnienie prawidłowego metabolizmu i trawienia pokarmów. Główną funkcją witaminy B5 jest metabolizowanie żywności do postaci energii. Po osiągnięciu pożądanej ilości  tej substancji w organizmie, można ćwiczyć bez szybkiego zmęczenia, Z większą energią i wytrzymałością , a także odbudować tkanki i mięśnie i utrzymać prawidłową wagę. Dzięki procesom metabolicznym oraz zwiększeniu energii i odporności przy pomocy kwasu pantotenowego w postaci suplementu lub wysoce integralnej diety, witamina B5 może wpływać na ogólne zdrowie organizmu, radzenie sobie z wysiłkiem fizycznym i prawidłowe trawienie, co wspomaga odchudzanie.

  • Korzyści ze stosowania witaminy B5 na skórę
  • Witamina B5 na trądzik

Poprzez odpowiedni wpływ na poziom węglowodanów, białek i lipidów, ilość witaminy B5 w organizmie odgrywa istotną rolę w elastyczności, gojeniu i starzeniu się skóry. Kwas pantotenowy zmniejsza oznaki przedwczesnego starzenia się i zwiększa ogólną integralność największego narządu ciała – skóry. Udowodniono również, że witamina B5 wspomaga gojenie się ran; przyjmowana doustnie lub stosowana miejscowo, powodowała, że zasklepienie rany pojawiło się w szybszym tempie niż bez stosowania suplementu. Oprócz przyśpieszenia gojenia ran, udokumentowano również przyśpieszone gojenie blizny. Badania dowodzą, że integracja i naprawa tkanki były znacznie większe dzięki suplementacji witaminą B5. Można również nabyć ciekłą postać witaminy B5, zwaną dekspantenolem, alkoholem D-pantotenylowym, D-pantenolem lub pantenolem. Można je stosować miejscowo lub wstrzykiwać w postaci zastrzyku w celu gojenia ran. Dermatolodzy wykorzystują również witaminę B5, aby pomóc w leczeniu zapalenia skóry i wyprysków w formie trądziku.

Okazało się, że doustne i miejscowe terapie zmniejszają wydzielanie oleju i łoju u pacjentów w ciągu 2-3 dni. Po dwóch tygodniach leczenia, pacjenci zauważą zmianę wielkości porów, a zmiany trądzikowe zaczynają się goić i znikają. Osiem tygodni po wstępnym leczeniu, pacjenci zaczynają zauważać, że wypryski są pod kontrolą i minimalne. Kwas pantotenowy zmniejsza ataki trądziku wywołane stresem i leczy skórę z poprzedniego wystąpienia choroby.

  • Witamina B5 na włosy

Lekarze zasugerowali również suplement witaminy B5 jako pomoc w leczeniu przerzedzania lub utraty włosów. Niedobór kwasu pantotenowego może powodować  nie tylko przedwczesne siwienie włosów, ale także właśnie ich przerzedzenie i utratę. Przemysł kosmetyczny zaczął dodawać witaminy do szamponów, ale nie udowodniono, że ten aplikacji – w formie mycia –  jest skuteczny. Jednak jako uzupełnienie, witamina B5 poprawi stan zdrowia skóry głowy i aktywizuje cebulki do wzrostu włosów, a także wzmocni mieszki włosowe.Witamina B5 – na co jest dobra?

Witamina B5 na reumatoidalne zapalenie stawów

Kwas pantotenowy stosowany jest nie tylko w leczeniu stanów zapalnych skóry, ale także w zmniejszaniu stanu zapalnego stawów. Witamina B5 jest dawkowana w celu złagodzenia sztywności i bólu stawów, związanych z reumatoidalnym zapaleniem stawów oraz zwiększenia ruchomości stawów.

Źródła witaminy B5

Kwas pantotenowy wywodzi swoją nazwę od greckiego słowa pantos, oznaczającego „zewsząd”, ponieważ witamina ta występuje w kilku różnych owocach, ziarnach, nasionach, białkach, produktach mlecznych i wielu innych składnikach diety. Zwykle dostępna jest w żywności jako składnik koenzymu A i fosfopanteteiny; po spożyciu, jadalny koenzym A i fosfopantetamina rozkładają się w wyniku reakcji chemicznej na wodę lub hydrolizowane są do kwasu pantotenowego. Ziarna są doskonałym źródłem kwasu pantotenowego; jednak często zachodzący proces rafinacji skórki ziarna (gdzie znajduje się większość witaminy B5) może doprowadzić do utraty 35% -75% jej ilości. Oprócz procesu rafinacji ziaren, również konserwowanie owoców i warzyw może prowadzić do obniżenia poziomu witaminy w spożywanej żywności.

Lista produktów żywnościowych z zawartością witaminy B5

Stosowanie diety, która składa się z odpowiedniej ilości witaminy B5, wzmacnia układ odpornościowy, wspomaga funkcje nadnerczy i nerwów oraz przynosi wiele innych korzyści dla organizmu.  Żywność o najwyższej zawartości kwasu pantotenowego to:

Białka:

  • wątroba zwierząt
  • ryby, skorupiaki i kraby
  • kaczka
  • cielęcina
  • indyk
  • kurczak

Warzywa:

  • brokuły
  • kapusta
  • kalafior
  • kukurydza
  • białe i słodkie ziemniaki
  • zielenina
  • jarmuż

Nabiał:

  • jogurt
  • mleko
  • ser feta
  • jajka

Rośliny strączkowe i orzechy:

  • groch łuskany
  • soczewica
  • soja
  • orzeszki ziemne
  • migdały

Owoce:

  • awokado
  • pomarańcza
  • pomidor

Ziarna:

  • chleb pełnoziarnisty
  • zboże pełnoziarniste
  • ziarna słonecznika
  • otręby pszenne

Grzyby:

  • grzyby shiitake
  • grzyby Rimini

Witamina B5 – zalecane dzienne dawkowanie (RDA)

W przypadku kwasu pantotenowego (witamina B5), zalecane dzienne spożycie (RDA) zależy od wieku danej osoby, ale przy zdrowej diecie jest łatwe do osiągnięcia. Dla niemowląt zalecane jest około 2 mg. Małe dzieci powinny spożywać średnio 3 mg – 4 mg na dobę. Karmiące piersią i kobiety w ciąży powinny dążyć do spożycia około 6 mg-7 mg dziennie, aby utrzymać zdrową ciążę i prawidłową laktację. Średnio, osoba dorosła powinna przyjmować około 5-6 mg witaminy B5 dziennie.

Suplementowanie witaminy B5

Ile witaminy B5 powinienem zażywać?

Pantetina, disiarczkowa postać kwasu pantotenowego (witaminy B5), jest dostępna jako suplement diety. Suplement w formie pantetiny uważany jest za bardziej aktywną formę kwasu pantotenowego, ponieważ zawiera on grupę sulfhydrylową ,niezbędną dla koenzymu A; nie jest jednak lepiej przyswajalny dla zażywającego go człowieka, więc korzystnie jest stosować go wraz z dodatkiem w postaci pantotenianu wapnia, innej podawanej leczniczo formie kwasu pantotenowego. Ponadto, pantotenian wapnia jest bardziej stabilną postacią – łatwiej go połknąć i strawić w jelitach, ponieważ jest solą. Zazwyczaj jest również przepisywany lub sugerowany przez lekarzy jako suplement diety w dawkach 5 mg – 10 mg.

Podawanie pantetiny może być stosowane w przypadku wysokiego poziomu cholesterolu, natomiast pantotenian wapnia jest pro aktywny i pomocny u pacjentów ze sztywnością stawów, reumatoidalnym zapaleniem stawów lub bólem w stawach. Suplementacja taka została uznana za bardziej homeopatyczne i naturalne rozwiązanie przy stabilizacji niektórych procesów zachodzących w organizmie, które nie do końca działają prawidłowo.

 Witamina B5 – korzyści dla mężczyzn

Mężczyźni mogą znacznie skorzystać z diety wzbogaconej w witaminę B5. Działanie nadnerczy w znacznym stopniu opiera się na witaminie B5; jest ona potrzebna by pomóc im w rozpoczęciu tworzenia testosteronu, hormonu steroidowego, którego działanie jest bardziej widoczne u mężczyzn. Testosteron wspomaga wytrzymałość mięśni, funkcje seksualne i fizyczność mężczyzn. Kwas pantotenowy jest również stosowany w leczeniu przerostu prostaty. Wraz z niedoborem witaminy B5, poziom testosteronu spadnie i i spowoduje kilka objawów, takich jak:

  • zwiększony poziom tłuszczu w ciele
  • zmniejszone pożądanie seksualne
  • zmniejszona masa i siła mięśni
  • bezpłodność
  • brak owłosienia na ciele
  • nieodpowiedni metabolizm cholesterolu
  • zwiększone odczuwanie zmęczenia

 Witamina B5 – korzyści dla kobiet

Podobnie jak nadnercza są odpowiedzialne za niektóre zmiany poziomu testosteronu u mężczyzn, zdrowie kobiet również jest zależne od gruczołów; witamina B5 jest niezbędna, aby aktywować je do produkcji estrogenu, a także progesteronu. Bez progesteronu, potrzebnego by zrównoważyć poziom estrogenu, kobiety stają się bardziej podatne na raka jajnika. Również doustne środki antykoncepcyjne, które zawierają estrogen i progestagen, zwiększają zapotrzebowanie na witaminę B5 u kobiety, w celu zrównoważenia poziomu zarówno sztucznych, jak i naturalnie wytwarzanych hormonów w organizmie. W testach klinicznych stwierdzono, że kobiety stosujące doustne środki antykoncepcyjne, miały zmniejszony poziom kwasu pantotenowego.

Środki antykoncepcyjne zwiększają metabolizm i rozkład kwasu pantotenowego w organizmie. Karmienie piersią i ciąża mogą również wpływać na poziom witaminy B5 u kobiet i narażać je na niedobór tej substancji. Optymalny poziom witaminy B5 jest niezbędny przy zdrowej ciąży, zarówno dla matki, jak i dziecka. Odpowiednio działające funkcje nadnerczy zmniejszają zmęczenie, stres, lęk, depresję i przyrost masy ciała. Zdrowe gruczoły nadnercza zmniejszają także stres środowiskowy związany z cyklami menstruacyjnymi, połogiem i laktacją oraz innymi wpływami środowiska.

Witamina B5 – skutki uboczne

Przedawkowanie witaminy B5

Witamina B5 na ogół nie jest toksyczna dla ludzi. Chociaż nie ma naukowych dowodów na istnienie syndromu przedawkowania, przy nadmiernej dawce można doświadczyć :

  • dyskomfortu żołądkowo-jelitowego
  • nudności
  • zgagi
  • biegunki
  • skurczy żołądkaWitamina B5 – skutki uboczne

Objawy niedoboru witaminy B5

U ludzi rzadko występują objawy niedoboru witaminy B5 – dzięki dostępnym suplementom i diecie bogatej w tę substancję; ale badania wykazały, że u osób przewlekle zestresowanych lub niedożywionych mogą wystąpić objawy niedoboru kwasu pantotenowego. Powszechna obecność witaminy B5 w większości pokarmów zmniejsza jednak prawdopodobieństwo wystąpienia niedoboru. Z drugiej strony, niektóre leki mogą również zablokować funkcję rozkładania węglowodanów w przewodzie pokarmowym i obniżyć tym samym poziom witaminy B5 w organizmie. Drobne objawy niedoboru witaminy B5 mogą obejmować: drażliwość, depresję, skurcze mięśni, bezsenność, a ale także powodować wybuchy alergii lub astmy. Niedobór witaminy B5 może również powodować podrażnienie przewodu żołądkowo-jelitowego z objawami, takimi jak:

  • wymioty
  • biegunka
  • ból brzucha

Ze względu na wpływ na układ odpornościowy, niedobór witaminy B5 może również powodować częstsze zakażenia górnych dróg oddechowych, a także trudności w gojeniu ran lub osłabienie zdolności organizmu do walki z chorobą. W niektórych ekstremalnych i rzadkich przypadkach, niedobór witaminy B5 miał bardziej nasilone objawy, takie jak niewydolność kory nadnerczy lub wyczerpanie i encefalopatia wątrobowa czy obecność toksyn we krwi. Nawet gdy objawy te są bardzo zaawansowane, każdy z nich jest odwracalny przy prawidłowym leczeniu uzupełniającym.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here