Substancje proteinowe zastępujące posiłek. Recenzja

Zastępowanie posiłków

Masz problem ze śledzeniem limitu spożywanych kalorii podczas śniadania, lunchu i kolacji? Czy może walczysz o utrzymanie kaloryczności przekąsek poniżej tego zdrowego limitu – 100-150 kalorii na jeden posiłek? Spożycie nadmiarowego pokarmu i zbyt dużej ilości posiłków jest jedną z najtrudniejszych części utraty wagi procesie odchudzania i dlatego w wielu dietach pojawiają się opcje zastępujące posiłki. Sprawdziliśmy pod każdym kątem, w czasopismach medycznych i raportach badawczych, wszystkie możliwe zdrowe alternatywy –  aby znaleźć fakty. Masz prawo wiedzieć, na co się decydujesz, kiedy wybierasz posiłek zastępczy w postaci substancji proteinowej.

Zastępowanie posiłku substancją proteinową – na czym to polega?

Zamiennik posiłku to paczkowany posiłek, baton lub shake, który ma na celu „zastąpienie” tradycyjnych posiłków.Zamienniki tego typu są pełne witamin i składników odżywczych, których potrzebujesz. International Journal of Obesity, naukowe pismo poświęcone tematyce otyłości i zdrowego żywienia, twierdzi, że „tego typu interwencje mogą bezpiecznie i skutecznie przyczyniać się do znacznej trwałej utraty masy ciała oraz poprawiać czynniki ryzyka chorób związanych z wagą”. Badania analizowane przez „International Journal of Obesity” dotyczyły oczywiście częściowej zamiany posiłków na zamienniki proteinowe, a nie całkowitego zastępowania dań przez substancje w formie mieszanek odżywczych.  Warto pamiętać, że dawki kaloryczne różnią się w zależności od marki i produktu, jakim jest zamiennik posiłku, więc przed zakupem należy sprawdzić na etykiecie, czy pasuje ona do planu odchudzania, jaki powziąłeś Ty sam lub zlecił ci specjalista: lekarz lub dietetyk.

Częściowe zastępowanie dań zamiennikami pokarmów, a całkowita wymiana jedzenia na odżywki

Wielu dietetyków uważa całkowitą wymianę spożywanych posiłków na substancje odżywcze w formie mieszanek proteinowych za dobre rozwiązanie. Niestety – zbyt wielu. Oznacza to bowiem, że zastępują KAŻDY standardowy posiłek opcją pakowanego batonika, koktajlu czy shake’a. Nie do tego służą natomiast omawiane tutaj produkty zastępcze. Jeśli jesteś w biegu lub nie masz czasu na spakowanie pożywnego obiadu lub przyrządzenie zdrowego lunchu, możesz oczywiście zamiast posiłku, skorzystać z posiłków zastępczych; powinno być to jednak opcją dodatkową, nie może się na nich opierać cała dieta! Inną alternatywą w przypadku debaty pod tytułem częściowa vs. całkowita wymiana posiłków, jest proszek białkowy. Niektóre zamienniki posiłków w formie proszku białkowego, a nawet białka serwatkowego, często nadają się do picia – umieszcza się je w pojemniku zalewanym wodą; usprawnia to nieco proces „jedzenia w biegu” gdy nie mamy czasu ale również nie powinno zastępować całej zdrowej diety.Częściowe zastępowanie dań zamiennikami pokarmów, a całkowita wymiana jedzenia na odżywki

Odżywki białkowe, proteiny serwatkowe i zamienniki posiłków

Nie każda zamiana posiłku z użyciem zamiennika białkowego jest taka sama pod kątem wartości. Przekonasz się z łatwością, że niektóre koktajle zastępujące posiłek, rzeczywiście oferują składniki spełniające wymogi Twojego zapotrzebowania kalorycznego. Z drugiej strony, różne koktajle zastępujące posiłek  zawierają jednocześnie różne proszki proteinowe czy białko serwatkowe, zaprojektowane w celu ograniczenia głodu i wywołania w organizmie uczucia sytości. Najważniejsze jest więc, by dobrać właściwy zamiennik do naszych potrzeb i celu, dla jakiego decydujemy się na wprowadzenie zastępczego produktu w naszej diecie.

Najpopularniejsze zamienniki posiłków – przegląd produktów

Istnieje kilka substytutów posiłków określonych jako „na wynos” w diecie. Należą do nich środki takie jak Jenny Craig, Nutrisystem, Slim Fast, Healthy Choice i Lean Cuisine. Nie wszystkie są sobie równe pod względem składu. Niektóre z nich posiadają również cenę, która uniemożliwia niektórym klientom skorzystanie z kuracji. Przyjrzyjmy się każdemu z nich po kolei.

  • Jenny Craig: Jenny Craig to nie tylko produkt, ale cały program oparty na zmianie nawyków żywieniowych na zdrową dietę.  Oprócz produktu – posiłku zastępczego Jenny Craig, płacisz miesięczną opłatę za konsultacje i wskazówki żywieniowe ze specjalistą z firmy producenta odżywki. Według strony internetowej firmy, koszty żywności wynoszą od 15 do 23 USD dziennie. Podsumowując, to od 450 do 690 USD za miesięczną dietę jednej tylko osoby – a często decydujemy się na zmianę nawyków żywieniowych całej rodziny.
  • Nutrisystem : Nutrisystem jest dietą zastępczą, która kosztuje mniej niż połowę najdroższego planu żywieniowego, czyli Jenny Craig. Najdroższy plan w ofercie producenta Nutrisystem, to koszt około 12 USD dziennie. Nutrisystem zawiera koktajle proteinowe w proszku i białka serwatkowe w większości posiłków i opracowanych planów dietetycznych.
  • Slim Fast: Jednym z najbardziej popularnych programów odchudzających, w których stosuje się zamienniki posiłków, jest właśnie Slim Fast. Możesz kupić koktajle i drinki bezpośrednio w lokalnym sklepie internetowym producenta. Slim Fast znany jest z koktajli proteinowych.
  • Healthy Choice i Lean Cuisine : te dwie oferty substytutów codziennej diety, należą do tej samej kategorii co zamrożone zamienniki posiłków. Będziesz wydawać około 10 dolarów amerykańskich dziennie, jeśli uzupełnisz dodatkowo dietę o świeże owoce i warzywa. Skutkiem ubocznym stosowania tych zamienników diety jest jednak duży skok spożycia sodu, który może spowodować zatrzymanie wody w organizmie. Wygląda to niestety jak obrzmienie i przybranie na wadze – co często mija się z właściwym celem stosowania diety.

Dodatki nie są włączone w ofertę

Niektóre programy wymiany części posiłków na zamienniki, nie obejmują w kosztorysie dietetycznym całej żywności, którą należy spożywać. Drobnym drukiem zawsze dopisane jest przecież, aby dodać świeże warzywa i owoce do wzbogacenia zastępczych posiłków.

Jeśli nie będziesz ostrożny, te bogate w cukier dodatki mogą zwiększyć spożycie kalorii znacznie powyżej zdrowego poziomu. Jeśli chcesz stracić wagę – wymiana posiłku będzie bezużyteczna.

Aby kontrolować kalorie:

  • Usuń z diety kremowe i wysokokaloryczne sosy sałatkowe
  • Nie dodawaj skrobi zamiast warzyw lub owoców.
  • Dodaj do diety ciemnozielone, liściaste warzywa.
  • Wybierz owoce i warzywa o wysokiej zawartości błonnika.

Według „Nutrition Journal „, wzbogacone substytuty posiłków mają tendencję do lepszego wchłaniania się niezbędnych składników odżywczych w porównaniu do bardziej tradycyjnej diety.”

WebMD mówi również o znaczeniu dodawania dodatków.

„Aby wzmocnić włókna fibrynowe, zawsze możesz uzupełnić swój batonik lub napój kilkoma warzywami, puszką soku warzywnego lub kawałkiem świeżych owoców.”

Kto powinien stosować zamienniki żywnościowe – a kto nie powinien?

Nie każdy powinien korzystać z diet obejmujących zamienniki produktów żywnościowych. Jeśli masz wysokie ciśnienie krwi, powinieneś porozmawiać z lekarzem, zanim spróbujesz tej opcji. Większość paczkowanych posiłków zawiera dużo sodu, co może zwiększyć ciśnienie krwi. Z kolei dzieci mogą stosować zamienniki posiłków, ale nie te same, które są sprzedawane dorosłym w celu utraty wagi – mają własne odpowiedniki. Marki takie jak Boost i Pediasure oferują zdrowe opcje dla dzieci. Oba zawierają proszek białkowy, a niektóre aromaty zawierają białko serwatkowe. Są badania pokazujące związek między białkiem w proszku a uczuciem sytości u dzieci z nadwagą.

Istnieją także potencjalne interakcje między lekami i niektórymi produktami spożywczymi. Porozmawiaj z lekarzem przed użyciem opcji wymiany posiłku, jeśli jesteś w trakcie przyjmowania leków sprzedawanych na receptę.

Co nauka mówi o zamiennikach produktów żywnościowych?

Dane naukowe popieraja stosowanie zamienników posiłków na odchudzanie. Istnieje wiele badań naukowych, które udowadniają, że mogą one działać jako zdrowa opcja, która pomaga utracić kilogramy i utrzymać dietę. Istnieje również wiele badań wykazujących korzyści płynące ze stosowania proszku białkowego, białka serwatkowego i zamienników posiłków. Oto cytaty:

Nutrition Journal

„Nasze dane sugerują, że plan diety z zastąpieniem posiłku był skuteczną strategią dla uzyskania znacznej początkowej utraty wagi i osiągnięcia poprawy wielu parametrów zdrowotnych podczas utrzymywania ciężaru ciała, w tym niwelowania stanu zapalnego i stresu oksydacyjnego, dwóch kluczowych czynników, które ostatnio okazały się podstawą naszych najczęstszych chorób przewlekłych. „

Journal of American College of Nutrition

„Gotowe do spożycia zboża mogą być wykorzystywane do promowania odchudzania po spożyciu jako kontrolowane porcje w postaci zamienników posiłku”.

The Journal of Nutrition

„Wymiana mączki jest równie skuteczna przy odchudzaniu w porównaniu z dietą konwencjonalną o strukturze odchudzającej. Dostępność diety  i wygoda były postrzegane bardziej korzystnie przez uczestników, którzy spożywali zamienniki posiłków, niż przez osoby objęte tradycyjnym programem odchudzania. „

Wnioski o zastępowaniu posiłków zamiennikami produktów żywnościowych

Na rynku odchudzania istnieje wiele opcji diet z wykorzystaniem zamienników posiłków. Powinieneś pamiętać o rozsądku (nie wolno stosować więcej niż jeden zamiennik dziennie – zamiast jednego posiłku), ale niektórzy odchudzający się mogą odnieść więcej korzyści z dodania czegoś o niskiej wartości kalorycznej lub shake’a jako przekąski, aby utrzymać głód pod kontrolą. Sukces tej opcji odchudzania został udowodniony klinicznie i jest potwierdzony przez naukowców, dzięki czemu możesz czuć się pewnie, jeśli podejmiesz się odchudzania poprzez zniwelowanie jednego posiłku, dodasz do diety błonnik i pokarmy bogate w składniki odżywcze oraz ograniczysz spożycie kalorii do niezbędnego i zdrowego dla ciebie minimum.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here