Selen | Przewodnik dla początkujących – 14 rzeczy, które powinieneś wiedzieć

Selen | Przewodnik dla początkujących – 14 rzeczy, które powinieneś wiedzieć
Rate this post

Czym jest selen?

Selen to naturalny minerał, występujący w żywności i wodzie. Selen jest bardzo ważnym składnikiem odżywczym dla ludzi, jeśli chodzi o odporność. Odgrywa również rolę w aktywności przeciwutleniającej, ponieważ działa przeciw uszkodzeniom powodowanym przez wolne rodniki i stany zapalne. Jest także ważny dla twojego metabolizmu.

Jak działa selen?

Badania wskazują na fakt, że ma on działanie przeciwwirusowe i jest ważny dla płodności i reprodukcji. Zmniejsza ryzyko raka i innych poważnych chorób. Selen zwiększa  także zdolności antyoksydacyjne i jest ważny dla prawidłowego przepływu krwi. W ten sposób zwiększa odporność na choroby i stres. Choroby, przed którymi chroni, to rak, wirusy, choroby serca i astma.Jak działa selen?

Niedobór selenu

Niedobór selenu występuje rzadko u zdrowych ludzi (dane dla społeczności USA). W przypadku choroby, która upośledza absorpcję składników odżywczych, istnieje jednak ryzyko niedoboru. Taką chorobą może być HIV lub choroba Leśniowskiego-Crohna.

Korzyści zdrowotne płynące ze stosowania selenu

Selen jest stosowany w leczeniu osób z niedoborem tej substancji. Selen został również rozpowszechniony w medycynie alternatywnej jako pomoc w leczeniu choroby tarczycy (Hashimoto) i wysokiego poziomu cholesterolu.

Korzyści ze stosowania selenu – dla mężczyzn

Korzyści z przyjmowania selenu dla mężczyzn obejmują oczywiście benefity, o których wspomniano powyżej. Oprócz tego ,selen może pomóc w oczyszczeniu ciała. Łączy się on z toksycznymi minerałami, takimi jak rtęć i neutralizuje je. Rtęć występuje w niektórych rodzajach owoców morza. Selen osłabia negatywne elementy toksyn, oczyszczając organizm.

Korzyści zdrowotne z przyjmowania selenu obejmują:

  • Efekty przeciwutleniające

Selen pomaga opóźnić proces starzenia się i wspomaga układ odpornościowy poprzez zmniejszenie uszkodzeń spowodowanych przez wolne rodniki. Działa razem z innymi przeciwutleniaczami, aby przeciwdziałać stresowi oksydacyjnemu i powstrzymywać niektóre rodzaje raka. Selen jest także kluczową częścią peroksydazy glutationowej. Jest to enzym zaangażowany w procesy chroniące lipidy w błonach komórkowych. Jest niezbędny do zapobiegania oksydacyjnej degradacji komórek i ochrony przed mutacją i uszkodzeniem DNA.

  • Zapobieganie rakowi (prawdopodobne)

Selen jest dla ciebie szczególnie ważny, jeśli masz upośledzony układ odpornościowy lub genetyczne predyspozycje do raka w twojej rodzinie. Leczenie dużymi dawkami selenu stosowane jest przeciwko rakowi. Według badań, selen jest dobry w walce z niektórymi nowotworami. Należą do nich nowotwory wątroby, prostaty i płuc. Selen działa naprawczo w ciele. Dociera do jądra komórki i lokalizuje uszkodzenia. Przywiązuje się do przeciwutleniaczy, a następnie działa, redukując i naprawiając uszkodzenie DNA. Badania wykazały, że duża dawka selenu o wadze 200 mg na dobę, może być przydatna w ochronie DNA. Może to pomóc w zmniejszeniu możliwości mutacji komórek i wzrostu raka. Inne badania wskazują, że w miejscach na kuli ziemskiej, które nie mają dużo selenu w glebie, mieszkańców dotyczy wyższe ryzyko zachorowania na raka, niż w miejscach, które mają więcej selenu w powierzchni gleby.

  • Zwiększenie odporności

Według badań, selen jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego. Może również odgrywać ważną rolę w przeciwdziałaniu rozwojowi wirusów. U pacjentów z HIV, selen spowalnia rozwój wirusa w chorobę AIDS.

  • Regulacja funkcji tarczycy

Badania wskazują, że istnieje związek między metabolizmem tarczycy, a niedoborem selenu. Twoja tarczyca jest odpowiedzialna za regulację pracy całego twojego organizmu. Tarczyca reguluje wiele kluczowych funkcji organizmu. Należą do nich apetyt, energia, temperatura, sen i waga. Problemy z funkcjonowaniem tarczycy może powodować takie objawy jak przyrost lub utrata wagi, problemy ze snem i drażliwość. Niedobór selenu wiąże się z problemami z tarczycą. Dlatego suplementowanie selenu mogą być przydatne w leczeniu zaburzeń tarczycy.Niedobór selenu

 Ile selenu przyjmować dziennie?

Jeśli już spożywasz odpowiednią ilość selenu w swojej diecie, nie musisz brać go więcej. Dodatkowo, jeśli przyjmiesz więcej niż 400 mcg, może to być nawet szkodliwe. Naukowcy uważają, że selen działa najlepiej, gdy otrzymujesz go z naturalnych źródeł w żywności. Nie należy przyjmować dodatkowej porcji selenu poprzez suplementację bez konsultacji z lekarzem.

Toksyczność selenu

Według badań toksyczność selenu może być szkodliwa.  Zalecana dzienna dawka zależy od Twojego wieku:

  • Dzieci 1-3: 20 mcg / dzień
  • Dzieci 4-8: 30 mcg / dzień
  • Dzieci 9-13: 40 mcg / dzień
  • Dorośli i dzieci 14+: 55 mcg / dzień
  • Kobiety w ciąży: 60 mcg / dzień
  • Kobiety karmiące piersią: 70 μg / dobę

Efekty uboczne stosowania selenu

Przyjmowany zgodnie z zalecanymi dawkami, selen zwykle nie wywołuje skutków ubocznych. W przypadku przedawkowania, skutki uboczne selenu obejmują:

  • płytki oddech
  • gorączkę
  • nudności
  • problemy z wątrobą, nerkami i sercem

Interakcje

Suplement selenu może wchodzić w interakcję z innymi lekami, które bierzesz. Obejmuje to:

  • leki zobojętniające
  • leki stosowane przy chemioterapii
  • kortykosteroidy
  • niacyna
  • leki statynowe
  • tabletki antykoncepcyjne

Suplementowanie selenu może także wiązać się z innymi problemami zdrowotnymi. Skonsultuj się z lekarzem, by zdobyć wiedzę na ten temat.

Objawy niedoboru selenu:

Oto osiem najczęstszych objawów niedoboru selenu, na które powinieneś uważać:

  • wypadanie włosów
  • przebarwienia paznokci i skóry
  • zmęczenie
  • zaćmienie mózgu
  • niedoczynność tarczycy
  • problemy z płodnością
  • problemy z układem odpornościowym
  • astma

Produkty bogate w selen

Następujące produkty są bogate w zawartość selenu:

  • Jajka

Jednym z dobrych sposobów na uzyskanie selenu są jajka. Jedno średnie jajo zawiera prawie 20% dziennej dawki selenu. Oprócz tego, że są dobrym sposobem na uzyskanie selenu, jaja zawierają również dużo białka i witamin z grupy B.

  • Ser

Pokarm bogaty w selen, to również sery. Ser można łatwo włączyć do każdego planu diety. Jedna porcja sera zawiera 20% dziennej dawki selenu. Ponieważ ser ma także dużo tłuszczów nasyconych, musisz uważać na to, ile go jesz.

  • Grzyby

Grzyby są również jednym z produktów zasobnych w selen. Jako jeden z produktów bogatych w ten pierwiastek, zawierają one 17%  dziennej dawki selenu w jednej porcji. Zawierają także dużo błonnika pokarmowego oraz wiele innych składników odżywczych.

  • Owies

Owies jest jednym z produktów bogatych w selen. Jego zboża zawierają również dużo błonnika pokarmowego, który doskonale nadaje się do ulepszenia procesu trawienia.

  • Brazylijskie orzechy

Jednym z najbogatszych źródeł selenu są orzechy brazylijskie. Powodem tego jest fakt, że zawierają one 1917 mcg minerału w porcji 100 gm. Są dość bogate w kalorie, podobnie jak inne orzechy, więc powinny być spożywane w małych ilościach.

  • Kurczak

Kurczak to świetny sposób na uzyskanie selenu. Zawiera około 39% dawki której potrzebujesz dziennie, w każdej porcji.

  • Wołowina

Wołowina jest bardzo bogata w selen. W jednej porcji zawiera 131% tego, czego potrzebujesz codziennie, jeśli chodzi o ten pierwiastek. Jest także bogata w inne minerały, takie jak żelazo i miedź. Wołowina ma jednak duże ilości cholesterolu, więc spożywaj ją oszczędnie.

  • Wieprzowina

Wieprzowina to kolejne mięso, które ma dużo selenu. 100 g wieprzowiny zawiera około 71% tego, czego potrzebujesz codziennie w przypadku tej substancji.

  • Pszenica

Wśród różnych ziaren, to pszenica jest doskonałym źródłem tego minerału. Jedna porcja zawiera 101% tego, co potrzebujesz codziennie, jeśli chodzi o selen.

  • Tuńczyk

Tuńczyk jest nie tylko bogaty w kwasy tłuszczowe omega-3, ale ma także dużo selenu. Jedna porcja zawiera 115% tego, co dziennie potrzebujesz w przypadku tego minerału.

  • Ostrygi

Ostrygi to skorupiaki bogate w minerały. Ostrygi są również zasobne w inne mikroelementy. Zawierają dużo cynku, miedzi i żelaza.

  • Żyto pełnoziarniste

Żyto dostarcza prawie 50% tego, czego potrzebujesz codziennie w przypadku selenu. Jest także bogate w błonnik i białko.

  • Ziarna słonecznika

Nasiona słonecznika mają wiele ważnych składników odżywczych. Jedna porcja ziaren zawiera 76% dziennej dawki selenu. Nasiona te są również bogate w inne minerały.

  • Łosoś

Zdrowa tłusta ryba, łosoś, zawiera 59% tego, czego potrzebujesz w przypadku selenu. Inne minerały występujące w łososiu, obejmują potas i fosfor.

  • Brązowy ryż

Brązowy ryż jest świetną alternatywą dla białego ryżu. Zawiera dużo błonnika pokarmowego i jest doskonałym źródłem selenu.

  • Indyk

Poza tym, że jest doskonałym źródłem białka, mięso indyka zawiera 33% dziennej dawki selenu. Porcja indyka jest dla ciebie lepsza niż inne mięso, ponieważ ma niską zawartość nasyconych tłuszczów i kalorii.

  • Krewetki

Te popularne owoce morza zawierają 57% dziennej dawki selenu.

  • Krab

Poza tym, że jest bogaty w inne składniki odżywcze, krab jest dobrym sposobem na uzyskanie selenu. Jedna porcja zawiera 63% z tego, czego potrzebujesz dziennie w przypadku selenu.

  • Soja

Ziarno soi ma mniej selenu niż inne pokarmy z tej listy. Jednak nadal mają one 10% tego, co potrzebujesz dziennie, jeśli chodzi o ten minerał.

  • Spaghetti

Jedna porcja makaronu zawiera około 38% dziennej dawki selenu.Produkty bogate w selen

Jaka dawka selenu jest zbyt duża?

Zalecana porcja dzienna dla osób dorosłych wynosi 80-200 mcg. Wszystko ponad to, jest niekorzystne dla organizmu.

Jak stosować selen?

Najlepiej jest pozyskiwać selen, dzięki racjonalnemu żywieniu. Jednak twój lekarz może zalecić przyjmowanie suplementów z selenem, jeśli masz chorobę, która utrudnia wchłanianie się tego minerału.

Stosowanie selenu

Selen stał się dobrze znany ze względu na swoje właściwości przeciwutleniające. Przeciwutleniacze chronią komórki przed uszkodzeniem. Dowody, że suplementacja selenu może zmniejszyć prawdopodobieństwo wystąpienia raka prostaty, są sporne. Jednak wiele badań sugeruje, że nie ma dużej korzyści z suplementacji w przypadku tej formy raka. Co więcej, w niektórych przypadkach selen wydaje się zwiększać ryzyko niektórych chorób. Tak jest w przypadku raka skóry i cukrzycy. Niedobór tego minerału występuje rzadko (dane dla populacji Stanów Zjednoczonych). Jednak niektóre schorzenia, takie jak choroba Leśniowskiego-Crohna, wiążą się z niskim poziomem selenu. Selen badano również w leczeniu chorób takich jak astma i zapalenie stawów. Wyniki były niejednoznaczne. Jednak zastosowania selenu obejmują w niektórych przypadkach suplementację zaleconą przez lekarzy.

Selen i cukrzyca

Osoby chorujące na cukrzycę mają podwyższone poziomy selenu w swoich ciałach (dane dla populacji USA). To prowadzi niektórych badaczy do podejrzeń, że może on przyczynić się do rozwoju choroby. Jeden z  zespołów badawczych zalecił niedawno, aby ludzie przestali przyjmować suplementy zawierające selen. Większość Amerykanów i tak spożywa duże ilości tego minerału ze względu na selen zawarty w glebie. Selen w glebie jest bowiem absorbowany przez uprawy. Naukowcy zbadali wskaźnik cukrzycy i poziom selenu u 1000 osób. Odkryto, że ci ludzie, którzy mieli cukrzycę, mieli też znacznie więcej selenu w swoim organizmie. Mimo, że selen jest niezbędny dla twojego ciała, naukowcy stwierdzili, że może istnieć cienka granica między ilością potrzebną twojemu ciału a ilością, która jest już szkodliwa. Chociaż nie wiadomo dokładnie, dlaczego minerał miałby zwiększać ryzyko cukrzycy, uważa się, że może to robić poprzez zwiększanie insulinooporności.

Wnioski dotyczące selenu

Selen to substancja niezbędna dla zdrowia twojego organizmu. Chociaż są konieczne, byś czuł się dobrze, zbyt dużo minerałów może być potencjalnie szkodliwe dla zdrowia. Z tego powodu najlepiej jest uzyskiwać potrzebny selen ze źródeł żywności bogatej w minerały. Istnieje wiele produktów spożywczych, które zawierają selen, i możesz przejrzeć powyższą listę, aby zorientować się, co musisz jeść w celu zwiększenia spożycia tego minerału. Zastosowanie powyższych źródeł pokarmu w diecie jest dość łatwe, nawet jeśli jesteś weganinem lub wegetarianinem. Na przykład orzechy brazylijskie zawierają w sobie olbrzymią ilość selenu.

Jeśli chodzi o korzyści zdrowotne związane z selenem, wydaje się, że specjaliści zaczynają poddawać w wątpliwość leczenie lub zapobieganie chorobie poprzez przyjmowanie suplementów. Ponieważ tak jest, najlepiej jest po prostu zapewnić sobie wystarczającą ilość selenu poprzez odpowiednią dietę. Jeśli przyjmujesz suplementy z selenem, niezależnie od przyczyny, najlepiej nie przekraczać zalecanej dawki selenu, o której mowa powyżej. Ta dawka selenu nigdy nie przekroczy nadmiernie poziomu pod kątem możliwej toksyczności selenu. Więcej informacji na temat tego pierwiastka można znaleźć w Internecie za pomocą prostego wyszukiwania.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here