Efekty spożywania kofeiny i korzyści z tego płynące – oparte na faktach naukowych. 9 rzeczy, które musisz wiedzieć o kofeinie!

Efekty spożywania kofeiny i korzyści z tego płynące – oparte na faktach naukowych. 9 rzeczy, które musisz wiedzieć o kofeinie!
Rate this post

Czy kofeina to narkotyk?

Jak zapewne wiesz, kofeina jest spożywana codziennie przez miliony ludzi na całym świecie. Jest jednoczęsnie stymulantem i łagodnym lekiem moczopędnym występującym w napojach i jedzeniu. Niektóre badania wskazują na negatywne lub niekorzystne działanie tego naturalnego składnika. Ale dane naukowe pokazują także korzyści zdrowotne płynące z kofeiny.

Czym jest kofeina?

 Kofeina jest substancją gorzką sklasyfikowaną jako substancja pobudzająca, występująca w ziarnach kawy, liściach herbaty i ziarnach kakaowych. Jest to również najbardziej popularny składnik odchudzający; stosowany przez firmy w suplementach takich jak Plexus Slim i Truvision. Po raz pierwszy odkryto go w 1821 roku i stał się towarem globalnym pod koniec XIX wieku Nazwa chemiczna to 1,3,7-trimetyloksantyna; kofeina klasyfikowana jest także jako alkaloid ksantynowy. Substancja działa poprzez oddziaływanie na centralny układ nerwowy, co z kolei przyspiesza  akcję serca, wpływa na ciśnienie krwi i funkcje mózgu; może zacząć działać w ciągu zaledwie 15 minut po spożyciu. Napoje energetyczne, batony proteinowe i koktajle, czekolada, napoje bezalkoholowe, gorące kakao i mrożona herbata, zawierają kofeinę.

Podsumowując: Kofeina, taka jak ta używana w It Works! Energy , jest najszerzej spożywanym środkiem pobudzającym i psychoaktywnym na świecie.Czym jest kofeina?

Dawkowanie – jaka dawka kofeiny jest bezpieczna?

Twoja waga, wzrost i poziom tolerancji na kofeinę odgrywają rolę w tym, jaka być powinna maksymalna dawka jej spożycia. Ogólnie rzecz biorąc, dla większości zdrowych osób dorosłych, 400 miligramów dziennie uważa się za bezpieczne. Ilość kofeiny w kawie wynosi około 95-200 miligramów, podczas gdy filiżanka czarnej herbaty zapewnia około 14-70 miligramów. Spożywanie zbyt dużej ilości kofeiny może prowadzić do nieprzyjemnych skutków ubocznych, takich jak niepokój i zbytnie pobudzenie.

Podsumowując: Większość dorosłych może codziennie spożywać do 400 miligramów kofeiny. Spożycie większej dawki może zwiększyć ryzyko wystąpienia niepożądanych skutków, a nawet grozić zdrowiu.

Naturalne źródła kofeiny

Różne rośliny zawierają naturalny ekstrakt kofeinowy. Niektóre naturalne źródła tego stymulanta  to nasiona kawy, orzechy kola ,rośliny yerba mate, ziarna kakaowca, liście herbaty i rośliny guarany. Wierz lub nie, ale kofeina jest obecna w ponad 60 różnych roślinach.

Podsumowując: Różne rośliny i nasiona zawierają kofeinę.

Efekty stosowania kofeiny – podnosi nastrój i poprawia pamięć?

Badania pokazują, że kofeina wpływa zarówno na nastrój, jak i na pamięć . Poszczególne badania wykazały, że spożywanie 2-3 filiżanek kawy dziennie może zmniejszyć ryzyko depresji u kobiet. W szczególności, kofeina pomaga blokować receptory adenozyny, czyli substancji chemicznej występującej w mózgu, która powoduje uczucie zmęczenia lub zmniejsza energię. Co więcej, kawa pomaga pobudzić funkcje mózgu i uruchamia neuroprzekaźniki, takie jak norepinefryna i dopamina

Podsumowując:  Niektóre badania sugerują, że ten stymulant ma pozytywny wpływ zarówno na nastrój, jak i na pamięć.

Utrata wagi przy spożywaniu kofeiny – czy to zdrowe?

Niektóre badania pokazują, że kofeina pomaga w pewnym stopniu w zmniejszeniu masy ciała. Indywidualne badania sugerują, że ten stymulant może pomóc w podniesieniu metabolizmupoprzez zwiększenie termo genezy ( w ten sposób organizm wytwarza energię i ciepło, aby spalić kalorie). Pomaga również w pewien sposób w powstrzymaniu lub zmniejszeniu apetytu, co może wpłynąć na mniejszą liczbę spożywanych kalorii. Zmniejszenie spożycia kalorii może z czasem doprowadzić do zmniejszenia masy ciała (Składniki takie jak garcinia cambogia również są pomocne w tym przypadku). Średnio 250 miligramów kofeiny spożywanych z posiłkiem, może pomóc spalić nawet 75 kalorii dziennie.

Podsumowując: ten stymulant może mieć wpływ na spalanie kalorii i tłumienie apetytu, ale efekty zazwyczaj są minimalne.Utrata wagi przy spożywaniu kofeiny – czy to zdrowe?

Zyskaj zastrzyk energii dzięki kofeinie!

Jeśli szukasz mentalnego kopa lub zwiększenia energii, kawa z zawartością kofeiny może załatwić sprawę. Ten środek pobudzający wpływa na wzrost acetylocholiny, serotoniny i dopaminy, czyli wszystkie neuroprzekaźników wpływających koncentrację. Może również pomóc podnieść poziom energii poprzez uwalnianie adrenaliny, przyśpieszenia bicia serca i wytwarzania energii. Jeśli kofeina w jakiejkolwiek formie zostanie skonsumowana w ciągu godziny przed rozpoczęciem ćwiczeń fizycznych, poziom wytrzymałości może wzrosnąć nawet o pięć procent. Ponadto, mięśnie pozostaną pobudzone przez dłuższy czas, ponieważ kofeina prowadzi do zwiększonego wytwarzania katecholamin w osoczu, umożliwiając organizmowi bardziej wydajną adaptację do stresu fizycznego.

Podsumowując:  Jeśli spożyjesz 200-300 miligramów kofeiny na godzinę przed rozpoczęciem aktywności fizycznej, prawdopodobnie poprawi to twój poziom wydajności i sprawi, że będziesz czuł się później mniej zmęczony. Problem z niektórymi produktami, takimi jak Thrive Patch, polega na tym, że nie ma tam wystarczającej ilości kofeiny, żeby osiągnąć ten skutek.

Korzyści zdrowotne wynikające ze spożywania kofeiny

Istnieją pewne korzyści zdrowotne ze spożywania kofeiny, które są poparte solidnymi badaniami naukowymi. Badanie z 2005 r., obejmujące ponad 193 000 osób, wykazało, że 4-6 filiżanek kawy dziennie może zmniejszyć ryzyko cukrzycy typu drugiego aż o 35 procent. Picie co najmniej trzech filiżanek kawy dziennie przez co najmniej trzy tygodnie, poprawia u badanych ogólny stan jelit poprzez zwiększenie liczby „dobrych” bakterii jelitowych w przewodzie pokarmowym. Badania z udziałem 83 700 pielęgniarek sugerują, że picie dwóch lub więcej filiżanek kawy dziennie zmniejsza aż o 20 procent ryzyko udaru i zawału serca. Ponadto, badanie z 2007 roku wykazało, że picie kawy może potencjalnie zmniejszyć ryzyko chorób wątroby.

Podsumowując: kofeina może przyczynić się do utrzymania dobrego stanu jelit, zapobiegania cukrzycy typu 2, zdrowego serca i ochrony wątroby.

Jakie są skutki uboczne stosowania kofeiny?

Niestety, mogą wystąpić pewne skutki uboczne kofeiny – jeśli zostanie spożyta za duża dawka lub jeśli jesteś wyjątkowo wrażliwy na ten naturalny środek pobudzający. Te działania niepożądane mogą obejmować drżenie mięśni, bezsenność, szybkie bicie serca, rozstrój żołądka, nerwowość, niepokój, drażliwość i ból głowy. Takie właśnie skutki uboczne zostały zgłoszone przez użytkowników suplementów odchudzających, takich jak Hydroxycut i koktajle przedtreningowe z dodatkiem kofeiny. Spożywanie zbyt dużej ilości kofeiny zwiększa ryzyko odwodnienia i częstszego oddawania moczu. Ważne jest, aby zrównoważyć spożycie płynów  – należy spożywać dużo wody, aby pozostać nawodnionym. Jeśli przyjmujesz jakieś leki na receptę lub inne środki lecznicze, najlepiej porozmawiać z lekarzem lub farmaceutą przed wypiciem dużej ilości kawy, ponieważ kofeina może wejść w reakcję chemiczną z lekiem i spowodować skutki uboczne.

Podsumowując: efekty uboczne występują przy spożywaniu dużej ilości kofeiny.

Prawda o kofeinie

Tak jak wiele innych środków naturalnych, kofeina ma swoje zalety i wady. Spożywanie jej z umiarem może pomóc w zachowaniu ogólnego zdrowia i dobrego samopoczucia. Jeśli jednak spożywasz jej zbyt dużo, możesz doświadczać więcej skutków ubocznych niż pozytywnego wpływu na organizm.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here