Dieta odchudzająca – podstawowe zasady

Dieta odchudzająca – podstawowe zasady
Rate this post

W dobie kultury obrazkowej i kultu ciała wywierana jest na nas presja posiadania atrakcyjnej sylwetki. Warto jednak zachować rozsądek i nie popadać w przesadę w dążeniu do wyidealizowanego kanonu piękna. Dieta odchudzająca ma nam pomóc w redukcji wagi, ale celem nadrzędnym powinno być dla nas przede wszystkim zdrowie. To z kolei uda nam się zachować dzięki właściwym nawykom żywieniowym i odpowiedniej dawce ruchu, które nie tylko pozwolą nam zbić masę ciała, ale także utrzymać osiągnięty efekt.  Atrakcyjne ciało możemy potraktować jako skutek uboczny zdrowego stylu życia – wyjdźmy z takiego założenia, a zdziwi nas skuteczność działań! Dowiedz się jak zacząć starania o uzyskanie wymarzonej sylwetki.Dieta odchudzająca - podstawowe zasady

Przygotuj się! Jak zaplanować początek zmian?

Przede wszystkim zastanów się, jaki cel chcesz osiągnąć. Chcesz zrzucić 10, 15, a może 20 kilogramów? Każde z tych założeń jest realne, zapomnij jednak o dietach obiecujących taki efekt w tydzień, czy miesiąc. Wiele osób niezadowolonych ze swojego wyglądu szuka szybkich rozwiązań dla dotkliwego problemu zbędnych kilogramów. Powiedzmy sobie jednak wprost – żadna z tych diet nie jest ani zdrowa, ani skuteczna. Początek zmian zaplanuj zatem od  wyznaczenia realnego czasu, w jakim możesz osiągnąć zakładany efekt. Podziel go sobie na cele pośrednie – załóż, że choć ostatecznie chcesz schudnąć 20 kg, celem na najbliższy tydzień jest zrzucenie 1,5 kg.

Pozwoli Ci to w krótkim czasie cieszyć się z sukcesu, co z kolei zmotywuje do wytrwania w dlaszych postanowieniach. Jeżeli wydaje Ci się, że 1,5 kg to mało – pomnóż to sobie przez cztery tygodnie i pomyśl, jak wielką zmianę osiągniesz w ciągu miesiąca. Zdrowe chudnięcie zakłada zrzucanie od 0,5 kg do 1 kg tygodniowo, jednak pierwsze kilkanaście dni redukcji jest dla nas bardzo łaskawe – pozbywamy się z organizmu również nagromadzonej wody, która odpowiada za „nabrzmiałą” sylwetkę. Na wadze szybko zauważymy więc zmiany, a nasze ciało również ulega dużej metamorfozie. Zanim jednak przystąpisz do odchudzania poświęć kilka dni na sporządzenie notatek ze zwykłego przebiegu dnia, żeby uświadomić sobie ile i w jakiej postaci kalorii spożywasz, czy i jaka aktywność fizyczna jest obecna w Twoim codziennym grafiku. To pozwoli na wyłapanie popełnianych błędów żywieniowych i ułatwi wprowadzenie do swojej rutyny ćwiczeń wspomagających odchudzanie.

Czy zbilansowana dieta to najlepszy sposób na odchudzanie?

Zbilansowana dieta to zdecydowanie najlepszy sposób na odchudzanie. Choć diety ekspresowe kuszą niezwykłymi efektami musimy raz na zawsze zakodować sobie, jak bardzo są niebezpieczne dla organizmu. I choć wiele osób jest w stanie zaryzykować własnym zdrowiem dla upragnionej sylwetki, większość z nich nie ma świadomości, jak zgubne, również dla naszego wyglądu, są efekty restrykcyjnych, modnych diet. Każda monodieta, czyli popularne ostatnio diety oparte na jednej kategorii produktowej, lub drastyczne diety o niskiej podaży kalorii prowadzą do niedoborów w organizmie, czego efektem mogą być poważne problemy zdrowotne, zaburzenia metabolizmu, czy pogorszenie samopoczucia, stanu skóry, paznokci, włosów. Sukces takich diet jest krótkotrwały, zwykle prowadzi do efektu jojo, po którym jeszcze trudniej zawalczyć nam o atrakcyjną figurę. Konsekwencje zdrowotne natomiast są długofalowe, a każde schorzenie finalnie utrudnia osiągnięcie wymarzonego celu.

Rusz się! Niech aktywność fizyczna będzie Twoją codziennością

Codzienna aktywność fizyczna wpływa pozytywnie na nasz organizm, pozwala zredukować stres, zachować zdrowie i oczywiście ma zbawienny wpływ na sylwetkę. Zacznij od spacerów, przekształć je w marszobiegi, lub wybierz rower – każdy trening kardio, który poprawia wydolność serca, jest idealny dla zrzucenia wagi. Powoli zwiększaj intensywność treningów, staraj się także, w miarę możliwości włączać aktywność fizyczną do codziennych czynności – rezygnuj z windy na rzecz schodów, wysiadaj przystanek wcześniej w drodze do pracy, a nawet włącz ruchy taneczne do czynności wykonywanych w domu. Każda forma ruchu w ciągu dnia zbliża do celu, jakim jest atrakcyjna sylwetka. Gdy tylko poprawisz swoją kondycję pomyśl o włączeniu treningów siłowych, wciąż niedocenianych w walce o piękną sylwetkę. Kobiety nie powinny się ich obawiać – rozsądny trening siłowy nie doprowadzi do zbytniego rozrostu mięśni, natomiast zwiększona masa mięśniowa zdecydowanie wpłynie na nasz metabolizm i doda ciału jędrności.Rusz się! Niech aktywność fizyczna będzie Twoją codziennością

Kalorie – czy powinniśmy je liczyć?

Tak! Kalorie powinno się liczyć. Najlepiej już na początku diety określić zapotrzebowanie kaloryczne organizmu, na które wpływają wiek, płeć oraz rodzaj wykonywanej pracy, czy opisywana aktywność fizyczna. Dieta odchudzająca bazuje na ścinaniu ilości kalorii od wyliczonego zapotrzebowania kalorycznego. Nie schudniemy, mimo wysiłku fizycznego i ćwiczeń, jeśli będziemy zjadali więcej kalorii, niż zużywa nasz organizm. Należy jednak pamiętać, że wraz ze zmianą trybu życia, np. zwiększeniem intensywności i czasu ćwiczeń, podstawowe zapotrzebowanie kaloryczne również ulega zmianie. Poza tym istotne jest również to, w jakiej postaci przyjmujemy kalorie – 100 kcal z brokułów, które posiadają mnóstwo wartości odżywczych i niewielką ilość węglowodanów, nie jest równe 100 kcal pochodzącym z fast food’u, czy chipsów. Samo ograniczenie kalorii nie zapewni nam upragnionej sylwetki, jeśli nie zadbamy o ich jakość.

Uśmiechnij się! Pozytywne nastawienie to klucz do sukcesu

Nie wywieraj na sobie zbyt wielkiej presji – trzymaj się założeń, walcz o sylwetkę, jednak nie poddawaj się, jeżeli efekty, które osiągniesz będą różniły się od tych obiecywanych przez dietetyka, czy znajomych, którzy już przeszli na zdrowy tryb życia. Każdy organizm reaguje inaczej – nawet, jeśli chudniesz wolniej niż inni w pierwszym etapie, Twoja przemiana może nabrać tempa po dwóch, czy trzech tygodniach od rozpoczęcia diety. Być może dopiero w tym czasie Twój organizm upora się z toksynami, lub przyspieszy Twoja przemiana materii. Bez tego początkowego etapu, nigdy nie osiągniesz cudownych rezultatów, do których bliżej Ci z każdym dniem walki o sylwetkę. Zatem głowa do góry, uśmiechnij się, a sukces z czasem zapuka do Twych drzwi!

Zmień swoje nawyki na zawsze – powolne wychodzenie z diety

Kiedy już osiągniesz sylwetkę marzeń, nie zapominaj o tym, jaką drogę musiałeś do niej przejść. Dieta to nie tylko sposób na schudnięcie – powinna stanowić racjonalny sposób odżywiania. Zachowaj w swoim jadłospisie zdrowe produkty, nawet po okresie stabilizacji wagi, unikaj przetworzonych dań i ciesz się swoim zdrowiem i wyglądem już zawsze!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here